اهمیت و راهنمایی مناسب جهت خرید درب ضد حریق

zede harigh rahnamai kharid

فهرست مطالب

اهمیت و راهنمایی مناسب جهت خرید درب ضد حریق 5

در مواقع اضطراری آتش سوزی، ایمنی حیاتی ترین نیاز برای ساکنان یک آپارتمان است. اگر در یک آپارتمان مرتفع زندگی می کنید، نکاتی در رابطه با چگونگی جلوگیری و یا در زمان وقوع آتشسوزی هست که باید بدانید.

از آنجایی که هر آپارتمان منحصر به فرد است، باید به طور خاص یک طرح ایمنی آتش سوزی برای آپارتمان های بلند مرتبه خود طراحی کنید تا از گسترش آتش جلوگیری کنید.

ما در آریا درسام در ساخت، تامین و نصب انواع درب ضد حریق برای آپارتمان ها با درجه حرارت تا، 90، 120 و 180 دقیقه تخصص داریم.

1. درب ضد حریق چیست؟

درب های ضد حریق درب هایی هستند برای برآورده کردن آخرین پارامترهای ایمنی آتش نشانی و عملیاتی برای مقاومت در برابر گسترش آتش و دود در مدت معین و ایجاد راه به مناطق ایزوله مانند خروجی ها و راهروهای خروج اضظراری.

2. چرا وجود درب ضد حریق برای آپارتمان شما ضرورت دارد؟

درب های ضد حریق بخشی ضروری از مدل حفاظت در برابر حریق هر ساختمان و ایمنی کلی افراد داخل آن هستند.
درهای آتش نشانی گسترش آتش و دود سمی محبوس شده را برای مدت معینی متوقف می کنند و به افراد اجازه می دهند تا از محل آتش سوزی خارج شوند.

درب ضد حریق آپارتمان ها از اموال محافظت می کند و از سرایت آتش به سایر قسمت های ساختمان جلوگیری می کند.

آنها طوری طراحی شده اند که در صورت آتش سوزی به طور خودکار پشت سر شما بسته می شوند و شعله ها را عقب نگه می دارند و از گسترش آتش جلوگیری می کنند.

خرید درب ضد حریق مناسب که تمامی نیازهای شما را پاسخگو باشد و در عین حال با ساختار ملک شما تطابق داشته باشد می تواند امری وقت گیر و نگران کننده باشد، بنابراین در ادامه راهنمای مختصری در مورد خرید درب ضد حریق مناسب و هر آنچه که باید در مورد خرید و نصب درب ضد حریق بدانید گرد آوری کرده ایم.

3. چرا یک درب ضد حریق با یک درب داخلی استاندارد متفاوت است؟

درب های ضد حریق فقط درب های معمولی نیستند. آنها به صراحت طراحی شده اند تا سرعت انتشار آتش در ساختمان را کاهش دهند و زمانی را برای عزیزان شما فراهم کنند تا سالم بگریزند.

درب ضد حریق با ساختاری با هسته جامد ساخته می شود که می تواند سطوح مختلفی از حفاظت در برابر آتش را ارائه دهد. آنها در طیف وسیعی از رتبه بندی ها موجود هستند که نشان می دهد محصول تا چه مدت می تواند گرما و شعله را تحمل کند.

حداقل امتیاز درب‌ها FD30 است که مقاومت 30 دقیقه‌ای در برابر آتش نشان می‌دهند، اما درب‌های ضد حریق FD60 با مشخصات بالاتر 60 دقیقه‌ای نیز موجود هستند که زمان و حفاظت بیشتری را فراهم می‌کنند.

درب های ضد حریق به تنهایی حفاظت لازم را در هنگام حریق ایجاد نمی کنند و تنها در صورت نصب با سخت افزار صحیح درب ضد حریق و نصب بر اساس مقررات آتشنشانی خواهند بود.

درب ضد حریق با نصب نوارهای دودبند در اطراف لبه‌های درب کار می‌کنند که در طول استفاده روزمره غیرفعال هستند، اما در تماس با گرمای شدید، با سرعت زیادی منبسط می‌شوند و شکاف بین درب و چارچوب در را می‌بندند و مانعی در برابر آتش ایجاد می‌کنند.

با این حال، برای درب ضد حریق برای محافظت از راه های فرار، جلوگیری از گسترش آتش و محدود کردن مقدار اکسیژن تغذیه کننده آتش، باید به درستی نصب شود و همیشه بسته نگه داشته شود.

نصب درب ضد حریق

نحوه خرید درب ضد حریق مناسب

هنگام خرید درب ضد حریق، باید از یک تامین کننده معتبر و صالح خرید کنید، بسیاری از افراد ادعا می کنند که درب ضد حریق می سازند، اما فقط برخی از آنها یک محصول آزمایش شده مناسب را تولید و به فروش می گذارند که ثابت شده است در مواجه با آتش سوزی کار می کنند. پرس و جو کنید که آیا محصول مورد آزمایش آتش سوزی قرار گرفته است یا خیر و اسنادی را که ادعای آنها را ثابت می کند، بخواهید.

 

گواهی یا برچسب آتش نشانی

درب های ضد حریق باید توسط یک مرجع معتبر که در کشور ما سازمان آتشنشانی است رتبه بندی شوند. این رتبه بندی نشان می دهد روش ساخت به طور دقیق ارزیابی و به طور منظم ممیزی شده است تا از مطابقت با بالاترین استانداردهای ایمنی اطمینان حاصل شود.

 

در درب های ضد حریق تولید شده در شرکت آریادرسام، با کنترل و استعلام شناسه پلاک نصب شده در لبه بالای درب می توانید درب هایی را که مطابق با این استاندارد هستند شناسایی کنید.

به یاد داشته باشید این فقط خود درب نیست که اهمیت دارد. چارچوب و آهن آلات به همان اندازه مهم هستند، همه با هم کار می کنند در نتیجه فقط سخت افزار و قطعات کاملاً سازگار را خریداری کنید.

 

ارزیابی خطر آتش سوزی

مقررات ایمنی آتش نشانی بیان می کند که ارزیابی خطر آتش سوزی باید در املاکی که برای استفاده مسکونی یا تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند انجام شود. پنج مرحله برای ارزیابی خطر آتش سوزی وجود دارد:

 

  1. خطرات آتش سوزی در آپارتمان را شناسایی کنید
    اینها شامل منابع بالقوه احتراق، سوخت و اکسیژن است.
  2. شناسایی افرادی که در معرض خطر آتش سوزی هستند
    منظور از افراد در معرض خطر آتشسوزی کسانی هستند که در ملک و اماکن اطراف آن هستند. به افرادی که در معرض خطر هستند مانند افراد مسن، افراد دارای محدودیت تحرک، کودکان و هر کسی که مشکل تنفسی دارد، توجه ویژه ای باید داشت.
  3. ارزیابی و کاهش خطر آتش سوزی
    خطر شروع آتش سوزی و خطراتی که ممکن است برای مردم ایجاد کند را ارزیابی کنید. سپس خطرات آتش سوزی را حذف یا کاهش دهید و اقدامات احتیاطی در برابر آتش را لحاظ کنید.
  4. ثبت، برنامه ریزی، اطلاع رسانی و آموزش
    هر یافته مهمی را ثبت کنید. در مورد یافته های خود بحث کنید و با افراد مسئول برای حذف و کاهش خطر همکاری کنید.
    برنامه ریزی کنید که در مواقع اضطراری چه اتفاقی می افتد و مطمئن شوید که ساکنان شما می دانند در صورت وقوع آتش سوزی به کجا مراجعه کنند.
  5. به افراد مربوطه راهنمایی و اطلاع رسانی شود
    به افراد مربوطه آموزش دهید تا بدانند در صورت وقوع آتش سوزی چه کاری انجام دهند و چگونه خطر را به صورت روزانه به حداقل برسانند.
    ارزیابی خطر آتش سوزی خود را به طور منظم مرور کنید. هیچ الزام قانونی برای اینکه چند وقت یکبار باید ارزیابی انجام دهید وجود ندارد، اما یک دستورالعمل خوب این است که هر دو سال یک بار بررسی صورت گیرد.
نصب درب ضد حریق

خطرات احتمالی

مشکلات احتمالی در یک محیط مسکونی کاملاً آشکار است، اما هرگز نباید نادیده گرفته شوند:

 

  • سیگار و شمع
    اگر سیگار کشیدن در ملک شما امری مجاز است باید بدانید که خطرات بالقوه آتشسوزی تا حد زیادی افزایش می یابد. آتش‌سوزی‌هایی که با سیگارهای خاموش نشده یا شمع‌های بدون حفاظ شروع می‌شوند، هر ساله عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها هستند. به همین دلیل است که حسگرهای دود بسیار ضروری هستند.
  • آشپزخانه
    ترکیبی از شعله های بی حفاظ، چربی های پخت و پز و روغن ها به این معنی است که آشپزخانه ها نیاز به توجه ویژه ای دارند. تهویه کافی (که ممکن است شامل نصب فن های استخراج کننده باشد) ضروری است. اطمینان حاصل کنید که وسایل گازسوز به طور مرتب بررسی و نگهداری می شوند و دارای گواهینامه های ایمنی هستند.
  • لوازم خانگی
    اطمینان حاصل کنید که همه دستگاه ها تست PAT (تست دستگاه قابل حمل) را گذرانده اند تا در صورت بروز آتش سوزی به دلیل نقص الکترونیکی، قابلیت پیگیری قضایی وجود داشته یاشد.
  • فرار
    در صورت آتش سوزی، تمام درهای منتهی از ساختمان به بیرون باید از داخل بدون استفاده از کلید باز شوند و بدون وجود موانع باقی بمانند.

پیشگیری از آتش سوزی در آپارتمان ها

درب ضد حریق یک الزام قانونی در بلوک های آپارتمانی است. آنها باید مقررات ایمنی آتش و صدا، دسترسی، تهویه، راندمان حرارتی و شیشه های ایمنی را رعایت کنند. برای اطلاعات بیشتر، به آئین نامه های سازمان آتشنشانی مربوط به شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید.

 

درهای ورودی باید درهای مقاوم با مقاومت نیم ساعته باشند (یعنی دارای حداقل 30 دقیقه مقاومت در برابر آتش سوزی باشند) و باید دارای دود بند و مکانیزم های خود بسته شونده باشند.

اگر آپارتمان در طبقه همکف یا کمتر از 4.5 متر از سطح زمین قرار دارند، لازم نیست درهای داخلی درب ضد حریق باشند، به شرطی که اتاق های قابل سکونت وسیله ای برای فرار مانند تراس یا پنجره داشته باشند.

درب های خود بسته شو به مهار آتش و محافظت از راه پله کمک می کند تا مردم بتوانند از ساختمان خارج شوند.

 

توصیه می شود به جای کاغذ دیواری یا مواد دیگر، دیوارها را با رنگ امولسیونی مقاوم در برابر آتش بپوشانید، چرا که این کار می تواند به مهار آتش کمک کند.

آپارتمان هایی که در طبقات بالاتر از 4.5 متر هستند به درهای ضد حریق از درون واحد و راهرو منتهی به ورودی هم سطح نیاز دارند.

 

مالکان باید تجهیزات مناسب اطفاء حریق و تشخیص را در محل تهیه کنند. در سالهای اخیر، برای مالکان خصوصی یک الزام قانونی برای داشتن زنگ هشدار دود در هر طبقه از ساختمان و یک حسگر دود در هر اتاقی که مجهز به درب می باشد ایجاد شده است تا در صورت وجود حریق یا دود در هر نقطه از ساختمان سایر ساکنین به سرعت مطلع و اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر بگذارید