موارد مهم در درب های بیمارستانی

دربهای بیمارستانی

فهرست مطالب

موارد مهم در درب های بیمارستانی

طراحی و ساخت درب بیمارستانی نیازمند دقتی موشکافانه با تمام جزئیات و پیروی دقیق از دستورالعمل های موجود بر سازه های پزشکی است. معماری یک بیمارستان تاثیر مستقیم بر رفاه و اثر بخشی درمان در مراکز ارائه خدمات درمانی را دارد، از اینرو معماران همواره در حال بهبود و تکامل مراکز درمانی در جهت اسکان بهتر گستره وسیعی از کاربران، اعم از عوامل و مراجعین هستند. این بدان معناست که عملکرد تک تک المان ها، از جمله درب ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با در نظر گرفتن تمام کوششی که برای ساخت درب های بیمارستانی طراحی شده ی مخصوص مراکز درمانی و بیمارستانی صورت گرفته، دیگر عذری برای این مراکز جهت نصب نکردن درب های زیبا همراه با عملکرد بالا باقی نمی ماند. به عنوان یکی از تامین کنندگان پیشرو در زمینه درب های بیمارستانی، شرکت آریا درسام همواره با در نظر گرفتن تمامی نیاز های کاربر، رعایت استانداردها و اصول زیبایی شناسی، اقدام به تولید و نصب درب های بیمارستانی برای بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان ها نموده. متن زیر که حاصل تجارب کسب شده در این زمینه است، به برخی از کلیدی ترین قابلیت هایی که لازم است در اینگونه درب ها لحاظ گردد می پردازد.

 

 

 

دربهای بیمارستانی

 

صداگیری

بسیاری از قسمت ها در بیمارستان نیازمند درب هایی نفوذپذیر (درب بادبزنی) جهت جابه جایی تخت بیماران در مواقع ضروری و یا مدیریت فضای اتاق ها هستند، در مکان های که نیازی به درب های نفوذپذیر نیست (مانند اتاق های آزمایش، سرویس های بهداشتی و حمام ها) بسته به نیاز مرکز، باید از درب با قابلیت های خاص استفاده نمود.

یکی از نگرانی های اصلی در بیمارستان ها اینست که بیماران در حینی که سعی در بهبودی دارند و یا منتظر ملاقات با درمانگر خود هستند، همواره در معرض میزان زیادی از صدا و دلهره قرار دارند.

برای کادر درمانی نیز پرتی حواس به موجب صداهای مزاحم ممکن است در حین انجام وظایف درمانیشان در خدمت رسانی به بیماران، منجر به خطاهای جبران ناپذیر و یا ناکارآمدی شود. درب بیمارستانی با عایق صداگیر کارآمد نقش به سزایی در مهیا ساختن محیطی آرامش بخش برای بهبود کامل بیماران، و بالا بردن سطح هوشیاری و عملکرد کارکنان دارد.

استفاده از درب با عایق صوتی مطلوب در بخش های دیگری چون اتاق آزمایشات که پایداری و آرامش بیمار ضروریت دارد، امری اجتناب ناپذیر است.

 

 

 

ایمنی و دسترسی

ایمنی و دسترسی یکی دیگر از مباحث بنیادی در طراحی درب بیمارستانی است. درب ها باید الزامات زیادی را رعایت کنند که شامل عملکرد مناسب سخت افزار، استفاده از پوسته مقاوم در برابر تعداد دفعات ضربه بالا و مواد ضد باکتری است. از موارد دیگر می توان به استفاده از ضربه گیر و آرام بند که موجب سهولت استفاده برای کارکنان و همچنین بیماران با محدودیت های جسمانی می گردد اشاره کرد.

کارایی انواع درب بیمارستانی

درب سرویس های بهداشتی و اتاق استحمام در مراکز خدمات درمانی همواره چالش هایی را برای طراحان اینگونه درب ها در پی داشته است. به طور حتم وجود درب جزو الزامات است اما نیاز به استفاده از درب های بزرگ در اینگونه مراکز، طراحان را با چالش نحوه قرارگیری بازشوی درب با سایز بزرگ در فضایی کوچک آن هم زمانیکه حفظ نظافت و بهداشت (لزوم داشتن فاصله بین درب با سرویس بهداشتی و دوش) در اولویت قرار دارد، مواجه ساخته. درب های کشویی راه حلی مناسب برای استفاده در چنین موقعیت هایی به شمار میرود که به طور حتم استفاده از مواد عایق صدا و روبه مناسب از بایدهای اینگونه درب ها است.

موارد مهم در درب های بیمارستانی

نظر بگذارید