سیستم های بازنگهدارنده خودکار چیست؟

system

فهرست مطالب

سیستم های بازنگهدارنده خودکار چیست؟

سیستمهای بازنگهدارنده، به کارگیری از درب های ضدحریق را مطلوب تر می کنند همواره بسته نگاه داشتن درب های ضدحریق می تواند برای کسانیکه بطور مداوم نیاز به استفاده از آنها دارند آزاردهنده باشند. اما در صورت تجهیز آنها به سیستم بازنگهدارنده، می توان آنها را تمام مدت باز نگه داشت زیرا سیستم بازنگهدارنده تضمین کننده بسته شدن درب در زمان وقوع آتشسوزی است. بدلیل پیچیدگی، این ادوات نیاز به نگهداری و بازدیدهای دوره ای دارند.

 

درب های ضد حریق و دود: ضروری اما گاها آزاردهنده

آتشسوزی می تواند بدون آنکه نظر کسی را جلب کند به وقوع بپیوندد. مسدود ساختن درزها و محفظ ها موثرترین نقش را در جلوگیری از انتشار گازهای سمی دارد. این بدان معناست که دیوارهای مقاوم در برابر حریق می توانند تا حد ممکن از انتشار آتش و دود جلوگیری کنند، با این حال تمام این ها زمانی ممکن است که تمامی ورودی ها و خروجی های مجهز به درب های ضدحریق در زمان حادثه بسته باشند. درب های ضدحریق باید دارای آرام بند باشند تا بطور مستقل درب را ببندند.

 

 

 

اما باز کردن مداوم درب ها بطور معمول امری دشوار است. از جمله کودکان و افراد دارای محدودیت های جسمی ممکن است برای باز کردن درب نیاز به کمک شخص دیگری داشته باشند، برای این افراد درب همچون مانعی است. بازنگه داشتن درب برای مدت زمان طولانی و یا دائم امریست که در بیشتر مواقع مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود بازنگه داشتن درب بصورت فیزیکی توسط اهرم و یا شئ دیگر از نقطه نظر امنیت آتشسوزی به شدت منع می شود چرا که مانع از بسته شدن درب در زمان وقوع آتشسوزی می شود.

 

سیستم های بازنگهدارنده به جای لاستیک های زیر درب

سیستم های بازنگهدارنده الکتریکی تائید شده امتیازات و محاسن بسیاری نسبت به روش های سنتی و غلط بازنگهداشتن درب از حیث حفاظت و امنیت در زمان آتشسوزی دارند. آنها مکانیزم آرام بند را به شیوه ای کنترل شده خنثی می سازند. این به این معنی است که آنها درب های ضدحریق را باز نگاه داشته و در زمان آتشسوزی آنها را بطور خودکار رها می کنند تا به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کنند.

 

 

 

 

 

سیستم های بازنگهدارنده دارای مکانیزم پیچیده تری اند، آنها شامل حداقل یک دیتکتور اعلام حریق، یک منبع تغذیه، یک ابزار بازنگهدارنده درب و یک ماشه اند. سیستم های بازنگهدارنده معمولا از نوع الکترومغناطیس هستند.

تمامی سیستم های بازنگهدارنده درب دارای یک وجه اشتراک اند: آنها با تشخیص دیتکتور اعلام حریق و قطع جریان برق ساختمان فعال می شوند و اقدام به رها ساختن و بستن درب می کنند. در صورتیکه درب ضد حریق از نوع دو لنگه باشد دستگاه زمانبندی اطمینان حاصل می کند که درب به شکل صحیح رها شده و درب بطور کامل بسته شده است. به این شکل می توان مطمئن بود که تمامی درب های ضد حریق در زمان وقوع حادثه به شکل کامل وظیفه خود را انجام می دهند و از گسترش دود و آتش ممانعت می کنند.

 

 

 

 

همواره امکان بستن دستی درب ها وجود دارد

مکانیزم سیستم بازنگهدارنده درب این امکان را به کاربر میدهد تا با غیر فعال ساختن ماشه و قطع جریان مغناطیسی اقدام به باز و و بسته کردن عادی درب نماید، گرچه به شدت توصیه می شود حدالامکان از این امکان استفاده نشود مگر در مواقعی که سیستم دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر و سرویس دارد. همچنین در صورت غیر فعال نمودن سیستم حتما از علائم هشداردهنده واضح و خوانا برای اطمینان از بسته شدن درب توسط کاربر استفاده نمایید.

سیستم بازنگهدارنده

نظر بگذارید